Tips en tricks

Racefietsen

Racefiets

Een race- of koersfiets is bedoeld voor sportief gebruik op harde wegen. Ze beschikken over een stevig lichtgewicht frame, wielen met een kleinere diameter (cf. 700c), smalle hogedrukbanden, voldoende versnellingen, een steile zit- en stuurhoek en een racestuur.

Wielertoerist of fervent wielrenner?

Bij de zoektocht naar de geschikte fiets is de eerste vraag die je jezelf moet stellen: ‘Wat wil je met je fiets doen?’. Zondagse ritten maken van zo’n 50 km of intensief trainen om de Mont Ventoux op te rijden? Ga je enkel wat rondtoeren of wil je ook meedoen aan competitie? Afhankelijk van die keuzes moet je fiets aan andere eisen voldoen.

Als beginnend racer is het beter om te starten met een goedkoper instapmodel. Eenmaal je wat meer ervaring hebt, weet je al beter wat je wel of niet wil. Daarnaast heb je meer kennis over de eisen waaraan je fiets moet voldoen. Daarna kan je overstappen naar een beter, iets duurder model.

 

Aankooptips

Bij de keuze van je racefiets moet je met enkele zaken rekening houden. Ze staan hier onder opgesomd. Maar, het zal vooral jouw budget zijn dat de keuze van je racefiets bepaalt.

Maten

De framemaat, de zitlengte, de zadelhoogte, de stuurhoogte en de cranklengte moeten aangepast worden aan jouw afmetingen. Dat voorkomt dat je pijn hebt bij het rijden op je racefiets. Door middel van Body Scanning wordt bij Fietsen Fangio de juiste fietsmaat voor jou bepaalt.

Wielen

De wielen zijn de dragers van uw fiets, zij vangen de klappen op. Een paar goede wielen is dus van groot belang. Bij wielen bepalen de rolweerstand en het gewicht de prijs. De rolweerstand is de weerstand die het wiel ondervindt als het rolt over een oppervlak.
Zo hebben brede fietswielen minder rolweerstand dan smalle. Dat terwijl ze even hard opgepompt zijn en van vergelijkbare constructie zijn. Daarnaast zulle kleine wielen een grotere rolweerstand hebben dan grote wielen onder dezelfde omstandigheden (cf. even breed, dezelfde constructie, enzovoort).

Framemateriaal

Een frame kan gemaakt worden uit staal, carbon, titanium of aluminium met elk hun specifieke eigenschappen. Een racefiets met een stalen frame is het zwaarst. Staal is dan ook niet zo optimaal bij veel beklimmingen. Titanium en aluminium zijn lichter en carbon het lichtst. Daarnaast geeft carbon vooral meer rijcomfort dan aluminium. Dat komt omdat carbon een betere schokdemper is en voldoende stijfheid biedt. Een volledig carbon frame is wel duur.
Ook titanium is iets duurder. Het voornaamste voordeel van dit materiaal is zijn lange levensduur en zijn comfortabel rijgevoel.
Aluminium daarentegen is relatief goedkoper. Je vindt het terug in verschillende prijsklassen. Doordat het goedkoop, licht en duurzaam materiaal is, is het ook een populaire keuze.
Bij de materiaalkeuze voor het frame is ook je eigen gewicht belangrijk. Met een licht tot gemiddeld gewicht, kan je kiezen voor een carbon of aluminium frame. Ben je iets zwaarder kan je staal of titanium overwegen.
Maar het allerbelangrijkste is dat je frame voldoende stijf moet zijn.

Versnellingen & Remmen

Het is heel belangrijk om de juiste versnellingen te kiezen voor een optimaal rijplezier.
Een ervaren renner kiest meestal voor twee tandwielbladen vooraan. Dit biedt voldoende versnellingen en de mogelijkheid om klein te kunnen schakelen bij een beklimming. Een wielertoerist zal waarschijnlijk opteren voor drie tandwielbladen vooraan wat een bredere waaier aan versnellingen geeft en een minder geoefende renner toch toelaat vlot een helling op te rijden.

Zadel

Om pijn te voorkomen is een goed zadel essentieel. Sommige zadels kennen een uitsparing in het midden, zeer fijn voor de mannelijke rijders!

De keuze van zadel blijft echter heel persoonlijk. De een zweert bij een harder zadel, terwijl de ander de voorkeur geeft aan een zachter model.

Pedalen

De meeste wielrenners kiezen voor een kliksysteem zodat ze de volledige energie kunnen halen uit één trapbeweging.

Natuurlijk kan je ook altijd terecht bij onze verkopers om je te helpen bij jouw keuze. Gepassioneerd door fietsen en met veel kennis en ervaring staan zij voor jou klaar!

 

Controlebeurt

Een regelmatige controlebeurt zal er op termijn voor zorgen dat je fiets langer in tact blijft.

Wielen

Buitenbanden

  • Controleren op scheurtjes en zwakke plekken
  • Haal steentjes enzovoort uit de band
  • Controleer de bandenspanning, deze staat aangegeven op de zijkant van de buitenband

Velgen

  • Verwijder olie, vet, zand en stof voor een betere remwerking

Spaken

  • Controleer de spaakspanning

Naven

  • Controleer of de naven niet te los zitten → grotere slijtage, vuilophoping
  • Draai de naven niet te vast aan → vergroot rolweerstand

Snelspanners

  • Controleer of ze goed vastzitten

Balhoofd

Controleer of er geen speling in het balhoofd zit

Kabels

  • Controleer de remkabel en derailleurkabel op slijtage
  • Controleer of de binnenkabel nog gemakkelijk door de buitenkabel kan bewegen

Remmen

Controleer regelmatig de draaipunten, de veren en remkabels of deze nog voldoende gesmeerd zijn

Derailleur of versnelling

Controleer de scharnierpunten of deze nog voldoende gesmeerd zijn

Fietsketting en cassette

  • Controleer geregeld de toestand van de fietsketting en cassette
  • Vervang de ketting op tijd, anders gaat dit ten koste van de veel duurdere cassette

Bouten en moeren

  • Controleer of bouten en moeren nog vastzitten
  • Vervang roestige exemplaren
  • Behandel de bouten en moeren tegen roestvorming

 

Pedalen

  • Ga regelmatig na of de veren en de scharnierpunten van de pedalen voldoende gesmeerd zijn

Fietsverlichting

  • Controleer of de fietsverlichting en reflectoren nog werken

Zelf onderhouden

Regelmatig een onderhoudsbeurt inlassen is een kleine inspanning. Bovendien is het de moeite waard. Want, je fiets blijft zo soepel rijden, er is minder slijtage en hij blijft er een stuk langer goed uitzien. Het is ook een stuk veiliger fietsen op een betrouwbare fiets.

Derailleur of versnelling zelf afstellen

Het volgend filmpje legt uitgebreid uit hoe je jouw versnelling kunt afstellen.
Derailleur afstellen

 

Spaak zelf vervangen

In het volgend filmpje zie je hoe je een spaak zelf kunt vervangen.
Spaak vervangen

 

Banden racefiets zelf verwisselen

Een band verwisselen is niet zo moeilijk. Je kan het heel gemakkelijk zelf doen. Het volgend filmpje toont hoe je zelf de banden van je racefiets kan verwisselen.
band verwisselen

 

Remmen zelf afstellen

Een goede werking van je remmen is essentieel voor je veiligheid. Het is daarom heel belangrijk dat je remmen goed afgesteld zijn.

Hoe je dit zelf kan doen, zie je in volgend filmpje.
 

remmen afstellen

 

Remblokken zelf vervangen

Om ongelukken te voorkomen is het heel belangrijk regelmatig de remblokken te controleren. Indien ze versleten zijn, moeten deze tijdig worden vervangen.

Hoe je dit probleem zelf kan oplossen, zie je in volgend filmpje.

remmen vervangen

 

Balhoofd zelf afstellen

Het is heel belangrijk om af en toe na te gaan of er niet te veel speling op het balhoofd van je fiets zit. Het balhoofd zorgt er namelijk voor dat je stuur soepel kan draaien.

Hoe je dit doet kan je in volgend filmpje zien.
balhoofd afstellen

 

Smeren

Het is belangrijk om regelmatig de fietsketting te smeren. Zo blijf je soepel rijden en voorkom je snelle slijtage. Alvorens je begint met de ketting te smeren moet deze schoongemaakt en gedroogd worden.

Let ook op met ontvetters deze kunnen de smeermiddelen die je gebruikt op je ketting oplossen.

‘Bike7 Lubricate’ is een ideaal smeermiddel. Het bestaat in twee versies. De ‘Bike7 Lubricate Wet’ zorgt voor een langdurige smering. Het is speciaal ontworpen voor de smering na modderige en natte tochten.
De ‘Bike7 Lubricate Dry’ is dan weer geschikt voor snelle ritten bij droog weer. Deze wordt vooral gebruikt bij professionele topracing.

Hoe je ‘Bike7 Lubricate’ gebruikt kan je zien in volgend filmpje.
smeren

 

Monteren

Voordat je de onderdelen gaat smeren en monteren, reinig en droog je ze best eerst. Bij het monteren van bepaalde onderdelen heb je een goed smerend montagevet zoals ‘Bike7 Grease’ nodig. Dat zorgt ervoor dat de onderdelen goed op hun plaats blijven zitten. Daarnaast verzorgt het ook een goede dieptesmering.

‘Bike7 Grease’ is een hogedruk- en waterbestendig smeervet dat zich onderscheidt van andere vetten omwille van haar hoge hechtingskracht die zorgt voor een langdurige dieptesmering. Het is optimaal voor de smering van bewegende onderdelen zoals de trapas etc.

Het volgend filmpje toont hoe je het smerend montagevet ‘Bike7 Grease’ moet gebruiken.
 

monteren

 

 

Voor het vereenvoudigen van de montage en demontage van onderdelen kan je ook ‘Bike7 Mount’ gebruiken. Een handig middel dat bovendien beschermend en herstellend werkt. Het voorkomt ook slijtage.

Hoe je de ‘Bike7 Mount’ precies moet gebruiken, kan je zien in volgend filmpje.
monteren mount

 

Deblokkeren en demonteren

Bij het demonteren zit je vaak met het probleem dat een fietsonderdeel geblokkeerd is. Dat kan je makkelijk oplossen met de roestoplossende kruipolie ‘Bike7 Deblock’.

Hoe je met dit middel vastgeroeste onderdelen kunt losmaken, zie je in volgend filmpje.
 

deblokkeren

Reiniging en nabehandeling

Reiniging

Je fiets na elke tocht schoonmaken kan een vervelende opdracht lijken. Maar een goed onderhoud is essentieel om hem in optimale conditie te houden. Met de juiste producten doe je het in een handomdraai en beleef je zelfs plezier aan het reinigen van je fiets.

De eerste stap bij de fietsschoonmaak is een grondige reiniging met ‘Bike7 Degrease’. Deze wordt gebruikt voor het reinigen van de fietsketting en andere mechanische delen. Hiermee verwijder je makkelijk olie, vet, siliconen, was, teer, lijm etc. Dat op een 100% veilige manier en zonder de ondergrond aan te tasten.

Hoe krachtig ‘Bike7 Degrease’ is kan je in volgend filmpje bewonderen.
 

reinigen degrease

 

Na de behandeling met ‘Bike7 Degrease’ kan je de rest van je fiets reinigen met ‘Bike7 Clean’. Deze is speciaal ontwikkeld om het reinigen van je fiets zo gemakkelijk mogelijk te maken.

Hoe je goed je fiets kan schoonmaken met ‘Bike7 Clean’ wordt je in volgend filmpje duidelijk gemaakt.
 

reinigen clean

 

Nabehandeling

Als je fiets helemaal gereinigd is, wil je dat hij even zo schoon blijft. Een nabehandeling met ‘Bike 7 Shine and Protect’ zorgt voor een verzorgende flinterdunne film over je hele fiets. Deze waterafstotende toplaag werkt tegelijkertijd smerend en beschermend en is de ideale finishing touch na elk onderhoud.

Hoe je deze nabehandeling het best aanbrengt kan je zien in volgend filmpje.
 

nabehandeling

Gegarandeerd strandbestendig

Lekker uitwaaien op je bike, langs het strand. Dat kan prima. Je dient wel diverse voorzorgsmaatregelen te treffen en achteraf toe te zien op een adequate reiniging

Voorzorgsmaatregelen

  • Brede banden:
    Met brede banden “zweef” je als het ware op de zachte ondergrond.
  • Gladde band:
    Om voldoende grip te hebben.
  • Band niet te hard oppompen
  • Vaste voorvork:
    Plaats tijdelijk een vaste voorvork op de kop en monteer deze in plaats van de verende voorvork. Monteer de vork met een hoeveelheid vet in het balhoofd, ook als de vork vaste lagers heeft.
  • Teflonolie:
    Door teflonolie in de buitenkabels te spuiten, voorkom je dat er water in kan lopen.
  • Set bar-ends op het midden van je stuur:
    Een ligstuur is geen aanrader omdat je je handen niet snel genoeg kan verplaatsen. Maar een set bar-ends op het midden van je stuur zorgen ervoor dat je in rechte lijn meer gestroomlijnd kunt zitten.

Reiniging

Zout vreet aan fietsonderdelen en de kans op beschadiging van gepolijste en verchroomde oppervlakken is dan ook groot. Spuit daarom je mountainbike na de strandtocht zo snel mogelijk af met veel water. Gebruik een goede borstel om het zand overal weg te poetsen. Vergeet daarbij de trapaslagers en de derailleurs niet!

Met een goed reinigingsmiddel kun je de ketting en tandwielen grondig reinigen. Wrijf de ketting droog en smeer deze rijkelijk in met een smeermiddel. Laat deze flink intrekken. Verwijder het teveel aan smeermiddel pas voorafgaand aan je volgende rit. Dat doe je eenvoudig door een doek over de ketting te halen. Spuit de kabels, indien deze niet afgedicht zijn met teflonolie.

Lees meer over het reinigen en nabehandelen van je fiets onder Tips & Tricks.